Reflü Ameliyatları

Reflü Ameliyatı Kimlere Yapılır?

Genellikle reflü diyeti başta olmak üzere yaşam tarzı değişiklikleri ile başlayan ilaç tedavisinin yeterli olmadığı ve hastalığın ağır seyrettiği durumlarda reflü ameliyatı yapılabilir. Reflü cerrahisi, ilaç kullanımının hastalığı geçirmediği durumlarda yapılır.

Reflü nasıl teşhis edilir?

Midenin asidik sıvısının geriye doğru kaçması ile medyana gelen yanma, bulantı, kusma, yutmada zorluk, ağızda acımsı tat gibi belirtilerin ortaya çıkması reflü için ilk tanıdır. Ardından doktorunuz yeterli tanıyı koymak için endoskopik görüntüleme, gastroskopi, pH metre ile değerleme, grafiler ya da manometrik ölçümler yapabilir.

Reflü neden olur?

Reflü mide asidinin yemek borusuna geri kaçışını tanımlar. Gastro özefageal reflü fizyolojiktir; yani herkeste bir miktar mide asidi, yemek borusuna kaçar. Fakat Tıp dilinde “Gastroözefageal Reflü Hastalığı” olarak tanımladığımız durum, yemek borusunun uzun bir süre midenin asidik içeriğiyle temasından dolayı zarar görmesini ve iyileşememesini ifade eder. Reflü hastalığı, yemek borusunun altında yer alan ve yemek yeme ya da sıvı tüketimi sırasında çalışan kapakçık benzeri kasın fonksiyonun bozulması, karın içi basıncın artması ( Örneğin; obezite), stres artışı, beslenme bozukluğu ve kullanılan ilaçlar neticesinde olabilir. Midedeki asidik sıvı, bu kapaktan geriye doğru kaçar ve yanma, bulantı, kusma, geçmeyen öksürük, diş çürükleri ve uykusuzluk gibi ciddi sorunlara sebep olabilir.

Reflü ameliyatı nasıl etki eder?

Reflü ameliyatında midedeki fonksiyonu bozuk olan kapakçığın mekanik olarak tamir edilmesi amaçlanır. Bunun için midenin üst kısmı yemek borusunun altına dikilerek yeni bir kapakçık oluşturulur. Bu işlem o kadar etkilidir ki, yemek borusundaki şikayetler hemen ameliyattan sonra gerilemeye başlar ve hasta bunu gözle görülür bir şekilde hisseder.

Reflü ameliyatında Nissen ve Toupet anti reflü ameliyatı olarak iki yaklaşım vardır. İki yaklaşım da temelde birbirine benze se Toupet ameliyatları son yıllarda daha sık yapılmaya başlamıştır.

Reflü ameliyatının yan etkileri nelerdir?

Reflü ameliyatından sonra ortaya çıkan en önemli komplikasyon geçici yutma güçlüğüdür.  Bunun önüne geçmek için her hastanın ameliyat öncesi detaylı bir mide ve yemek borusu incelemesinden geçerek ameliyatın dikkatli planlanması gereklidir.

Karın içi laparoskopik her ameliyat olduğu gibi, karın içi organ yaralanmaları, kanama, açık ameliyata geçilmesi gibi komplikasyonlar bu ameliyat sonrası görülebilse de, risk deneyimli ekiplerde oldukça azdır.

Hızlı ve etkili sonuçları yüzünden ilaç tedavisine cevap vermeyen reflü hastalığında sıklıkla anti reflü ameliyatları uygulanmaktadır.